The Dubrovnik Public Library has been an essential provider of educational programs, workshops  and resources. From Croatian language and English classes and technology training to storytimes, STEAM workshops and longlife learning we give the tools for success.


17

November 2022

Počinje: / Završava: /

Novi mediji u kulturi: održana edukacija o medijskoj pismenosti

Knjižničarsko društvo Dubrovnik u suradnji sa Županijskom matičnom razvojnom službom Dubrovačkih knjižnica provelo je tečaj Novi mediji - novi izazovi koji se održao 17. studenoga 2022. u Čitaonici Narodne knjižnice Grad. Tečaj je bio namijenjen knjižničarima narodnih i školskih knjižnica te ostalim djelatnicima u kulturi i obrazovanju koji su htjeli proširiti svoje medijske kompetencije i koji žele provoditi programe medijske pismenosti, a pripada nastavku i proširenju programa Edukacija o medijskoj pismenosti knjižničara koji se u Dubrovačkim knjižnicama održao u ožujku ove godine. Voditelji tečaja su dr.sc. Mato Brautović, pročelnik i redoviti profesor na Odjelu za komunikologiju Sveučilišta u Dubrovniku i dr. med. Matija Čale-Mratović, liječnica, specijalistica školske medicine, Zavod za javno zdravstvo Dubrovačko-neretvanske županije, dugogodišnja voditeljica brojnih preventivnih programa namijenjenih djeci i mladima. 

U prvom dijelu edukacije, dr. sc. Mato Brautović održao je predavanje o novim medijima, dezinformacijama i provjeri činjenica s naglaskom na bitnost teme za knjižnice.  U svom je predavanju istaknuo termine poput infodemije koja se “javlja za vrijeme događaja visokog intenziteta kada se u kratkom razdoblju i zbog velikoga interesa javnosti jako poveća broj informacija među kojima je na prvi pogled teško razlikovati glasine i dezinformacije o vjerodostojnih vijesti”, pojmova poput dezinformacije, malinformacije, misinformacije i lažne vijesti koje je bitno razlikovati i čija je upotreba široko raspostranjena na društvenim mrežama. Predavač je spomenuo nekoliko modela borbe protiv dezinformacija: algoritamski model koji je vezan za društvene mreže, regulatorni model (zakonsko-pravni okviri unutar države), model provjere činjenica (fact-checking) i model medijske pismenosti koji je izrazito bitan za knjižnice i gdje je njezina uloga jako važna jer predstavlja “platformu za provjeru činjenica kroz izgradnju web stranica i vodiča za provjeru dezinoformacija”. Sudionici su imali prilike saznati na koji način i putem kojih kanala se mogu uključiti u program medijske pismenosti kako bi korisnike, ali i sugrađane educirali o važnosti provjere informacija, ne samo u akademskom okruženju, nego i u svakodnevnom životu. 

U drugom dijelu edukacije, dr. med. Matija Čale-Mratović osvrnula se na negativan utjecaj elektroničkih medija na razvoj i zdravlje djece, mladih i adolescenata počevši od epidemije ADHD-a prije 50-60 godina koja se manifestirala u “smanjenoj sposobnosti djece da pažljivo slušaju”, “posvete pozornost gradivu” ili “samostalno rješavaju zadatak”. Predavačica se osvrnula na podatke gdje “do navršenih 7 godina, prosječno dijete provede pred ekranima provede 5330 sati ili 222 dana”.  Korištenje digitalnih uređaja ima brojne negativne posljednice na mentalni i fizički razvoj djece poput smanjenog stvaranja sinapsi u mozgu, nedostatak kapaciteta za povezivanjem prošlih i budućih iskustava, slabije motorike i razvoja refleksa, izloženost stimulaciji velikim brojem podražaja velikom brzinom što za posljedicu ima ubrzavanje rada mozga (stvaranje dosade). Posljedice po dječje zdravlje očituju se u elektromagnetskom zračenju, poremećajima raspoloženja, koncentracije, ovisnostima o digitalnim medijima, igricama i sl. Virus nasilja fenomen je koji ima zabrinjavajuće posljedice na dječji mozak gdje “podaci koji povezuju nasilje u medijima s nasiljem u društvu snažniji od podataka koji povezuju pušenje i rak”. Djeca uče obrazac ponašanja iz nasilja “kojem su izloženi kod kuće i najviše kroz nasilje kao zabavu na televiziji i igricama.” 

FOTO: Vedran Levi 

 

 

Objavljeno: 11/17/2022