The Dubrovnik Public Library has been an essential provider of educational programs, workshops  and resources. From Croatian language and English classes and technology training to storytimes, STEAM workshops and longlife learning we give the tools for success.


27

January 2023

Počinje: / Završava: /

Obol albanskih obitelji kulturnom i gospodarskom razvoju Dubrovnika i baštinsko nasljeđe Dubrovačke Republike na Kosovu

U organizaciji Dubrovačkih knjižnica, a u okviru Feste sv. Vlaha, u četvrtak 26. siječnja u Znanstvenoj knjižnici Dubrovnik, dr. sc. Vinicije Lupis održao je predavanje na temu Albanske obitelji u Dubrovniku i Dubrovčani na Kosovu. Prisutne je u ime Dubrovačkih knjižnica pozdravila voditeljica Znanstvene knjižnice Paula Raguž.

„Albanske obitelji tijekom više stoljeća dale su svoj obol kulturnom i gospodarskom razvoju Dubrovnika, a baštinsko nasljeđe Dubrovačke Republike na Kosovu značajna je kulturna spojnica dva naroda i iziskuje trajnu brigu u njegovu inkorporiranju u dubrovački baštinski  fundus“, istaknuo je Lupis govoreći o vezama Dubrovnika s Albanijom i Albancima i prikazujući primjere s kojima javnost nije dovoljno upoznata, a odnose se na albanske obitelji, svećenike i redovnike naseljene u Dubrovniku, Dubrovčane koji su živjeli na Kosovu te arheološke nalaze koji svjedoče o kulturnim i gospodarskim vezama.

Kulturne veze Hrvata i Albanaca mogu se pratiti kroz dugi niz stoljeća. Useljavanje Albanaca u Dubrovnik započelo je vrlo rano i može se reći da traje stoljećima. Već početkom 13. stoljeća Dubrovnik je sklopio trgovački ugovor o slobodi trgovine s Dimitrijem, sinom albanskog velikaša Progona, gospodarom područja između Lješa, Drača i Ohrida (1208. – 1216.).  Postojanje živih trgovačkih veza s Albanijom potvrđuje dubrovački statut iz 1272., gdje se u XXIV. poglavlju druge knjige spominju albanski gradovi Drač, Valona i područje Arbanona (Kruja). Zanimljivo je spomenuti kako se već 14. srpnja 1285. godine u dubrovačkim izvorima spominje albanski jezik.

Među albanskim obiteljima koje su se nastanile u  Dubrovniku i stekle dubrovačko građanstvo i koje se se povezale s dubrovačkim vlastelinskim i najuglednijim trgovačkim obiteljima treba istaknuti obitelji: Tano, Hispano/Spani i Ginni. Isto tako albanske plemićke obitelji  poput obitelji: Gabro, Sabacci i  Gioni, orodile su se s trgovačkim obiteljima u gradu Dubrovniku, ali ne i s plemićkim rodovima. Slojevitost staleških odnosa u onodobnom Dubrovniku, rječito govori kako je bilo važno zadržati svoj status, a očito je i očuvanje svojih rodbinskih veza. Razmatrani su članovi obitelji iz dubrovačke Bratovštine Antunina, uglednih dubrovačkih trgovaca.

Tijekom 14. i 15.  stoljeća u Dubrovniku nalazimo tridesetak albanskih svećenika iz: Bara, Ulcinja, Svača, Baleca, Danja, Skadra, Drivasta, Sarde, Pulata, Lješa i Drača, a isto tako i dosta redovnika: benediktinaca, franjevaca i dominikanaca. Njihov veliki broj posljedica je progona katolika koje je provodila srpska dinastija Nemanjića, odnosno srpski kralj Dušan, kasniji car. Od značajnih došljaka iz Albanije možemo spomenuti najpoznatije: Nikolu Arbanasa, učitelja u Stonu 1345. godine; Ivana, slikara iz Drača 1388. – 1389.; Gjorga Spana, lječnika iz Skadra 1439.; Marula Tarkanjotu iz Arte – latinskog pjesnika 1453.; Marina Becikemija iz Skadra, humanistu i upravitelja škole u Dubrovniku 1492. – 1496. godine, do Andrije iz Drača, doktora Sv. Pisma provincijala i inkvizitora 1438., kasnije biskupa u Senju (1443. – 1456.), te obitelji Gazuli.

Mnogobrojni Dubrovčani su živjeli na Kosovu, a iz grada Novo Brdo (Nova Berda), potječe i najznačajniji dubrovački zlatar Ivan Progonović. U hrvatskoj književnosti Kosovo i grad Novo Brdo ostalo je zabilježeno upravo kroz lik Pava Novobrđanina, kojeg je ostvario u svom književnom djelu – komediji Dundo Maroje, hrvatski komediograf Marin Držić, čija je obitelj živjela na Kosovu. Pavo Novobrđanin prijatelj je Dunda Maroja koji je zajedno sa sinom Grubišom došao u Rim, te je osebujna osobnost među likovima Držićeva imaginarija. Fenomen dubrovačkih kolonija i međusobnog kulturnog prožimanja, ostao je u do danas sačuvan u posljednoj većoj hrvatskoj zajednici u mjestu Janjevo na Kosovu.

Istraživanjem kosovske latinske novovjekovne epigrafike i opisom arheoloških lokaliteta otkrivaju se hrvatsko-albanske kulturne veze i uviđa se međunarodna važnost u njihovom razvijanju.

Među nalazima Lupis navodi oporuku prezbitera Vlaha iz Novog Brda iz 1464. koja se čuva u Državnom arhivu u Dubrovniku, nadgrobnu ploču iz katoličke crkve na Kosovu, zapis o poliptihu kojeg su zajedno slikali Petar Ognjanović, porijeklom Novobrđanin i  Stjepan Zorelić za crkvu sv. Nikole u Novom Brdu, poliptih Stjepana Zorelića u crkvi sv. Petra u Trepči, nalaz manirističkog kipa Gospe od Crne Gore/Leteničke, izvorno iz dubrovačke crkve u Skopju, gotičko prstenje iz dubrovačke riznice i Novog Brda, crkveno zvono u Janjini, crkva sv. Petra iznad Prizrena i križ Kralja Uroša I. koji potječe iz ove crkve i čuva se kod dubrovačkih dominikanaca. Oporuke i darovnice Dubrovčana te papinski dokumenti svjedoče o dubrovačkoj crkvi sv. Marije u Prizrenu, u kojoj je pokopan apostolski administrator fra Urban Bogdanović, a koja bi mogla biti sadašnja crkva Bogorodice Ljeviške.

Objavljeno: 1/27/2023