Parlaonica učenika 2., 3. i 4. razreda Gimnazije Dubrovnik na temu aktivizma održala se 12. prosinca u Narodnoj knjižnici Grad. Organizirana je kao zajednički pilot projekt Dubrovačkih knjižnica, Audiovizualnog centra Dubrovnik (AVCD) i Gimnazije Dubrovnik s ciljem da se u ovoj poznatoj formi mladi potaknu na uključivanje u društvene procese razvijanjem vještina uvjeravanja i dokazivanja.Učenici su se podijelili na afirmacijsku i negacijsku skupinu oko teze: Aktivizam doprinosi ostvarenju prava manjinskih skupina, njihovoj vidljivosti i prihvaćanju u društvu. U afirmacijskoj skupini sudjelovali su: Paula Previšić, Davide Criscuolo, Martin Baće, Asja Hebib, Maris Daničić i Davor Šoša, a u negacijskoj skupini: Lana Jažo, Ana Letunić, Nike Šiša, Davor Paradžik, Nina Bokić i Melani Marković te Paula Lobaš koja je raspravu pratila iz publike.Parlaonicu su vodili Anđela Džamarija, profesorica hrvatskoga jezika i književnosti i Žarko Dragojević, tajnik Udruge AVCD.
Afirmacijska je skupina istaknula važnost i nužnost udruživanja i aktivnog istupa u javnosti manjinskih skupina radi ostvarenja zajedničkih prava ističući da su se na taj način tijekom povijesti pokrenule promjene u zakonodavnom sustavu (sufražetkinje, prava LGTBQ osoba, prava Afroamerikanaca,...) te da je aktivizam i nakon donošenja zakonskih propisa koji štite i omogućuju prava manjinskih skupina potreban upravo zbog kršenja tih prava u praksi i stereotipizacije manjinskih skupina. Njihov je stav bio da aktivizam manjinskih skupina, da bi uopće bio primijećen, često mora sadržavati neke elemente koji šokiraju kako bi na sebe privukli pozornost.
Negacijska je skupina zastupala stav da aktivističko djelovanje manjinskih skupina, ukoliko je ono radikalno i vrijeđa etičke norme, ne pridonosi njihovoj prihvaćenosti i pozitivnom vrednovanju u društvu, naprotiv, da samo pojačava stereotipizaciju i otpor većine prema njima, te da, iako su zakonski neka prava manjina ostvarena, elementi aktivizma koji izravno vrijeđaju većinsko stanovništvo ne doprinose boljem prihvaćanju manjinskih skupina, nego naprotiv uzrokuju kršenje prava. Primjeri kontraproduktivnog aktivističkog djelovanja bile su ekstremističke feminističke skupine koje svojim istupima vrijeđaju religijske osjećaje katolika i neprimjereni egzibicionizam na povorkama ponosa koji vrijeđa javni moral i odbija većinu od pokušaja da razumije prava i zahtjeve manjine. Negacijska skupina zaključila je isticanjem da svaki radikalni aktivizam, a čini se da je čest, stvara rascjep unutar različitih društvenih skupina, odnosno narušava željeni društveni sklad.
S obzirom na zahtjevnost teme vidjelo se da su se članovi obje skupine svladali termine kao što su prava manjinskih skupina i aktivizam te proučavali temu kako bi argumentirali svoje stavove. Negacijska skupina je, po jednoglasnoj procjeni porote (učenice Lucija Kraljević i Maria Sorić te knjižničarka Marjana Leventić), ipak pokazala nešto sigurniji nastup, usklađenije argumentiranje, bolje poštivanje vremenskog ograničenja izlaganja pa je stoga proglašena pobjednikom ove parlaonice.
Čestitamo pobjednicima, a sve učenike srednjih škola pozivamo da nam se tijekom 2023. godine priključe u raspravama koje će se odvijati u Knjižnici i tijekom kojih će se proučavati kraći tekstovi različitih vrsta. Učenici će imati priliku izraziti svoja razmišljanja, raspravljati o njima i na taj način vježbati vještine izražavanja. Ovi raspravljački susreti bit će ujedno i priprema za novu parlaonicu koja će se održati početkom svibnja.
Marjana Leventić i Anđela Džamarija
FOTO: Vedran Levi