Čitateljski klub Dubrovačkih knjižnica održao je svoj sastanak 26. siječnja u Saloči od zrcala. Raspravljalo se o romanu „Netko drugi“ Marinka Koščeca i knjizi priča „Blizina svega“ Ante Zlatka Stolice. Voditeljica Kluba Staša Aras napisala je osvrt.
Na Čitateljskom klubu u siječnju razgovarali smo o dvije knjige: romanu „Netko drugi“ Marinka Koščeca i knjizi priča „Blizina svega“ Ante Zlatka Stolice.
Iako potpuno drugačije i stilom i glasom, radnjom i sadržajem, našli smo im zajednički nazivnik makar u točkama u kojima se razilaze.
O Koščecovu romanu mišljenja su bila podijeljena. Od potpunog oduševljenja do nijeme rezignacije pa čak i do – nisam to više htio čitati - i – e, tu sam ga zatvorio.
Svakako ovdje nećemo govoriti o argumentima zašto je roman bio zatvoren, je li to njegova komplicirana struktura, igra skrivača s čitateljem, stanovita pretencioznost ili ciničan glas glavnog junaka, no neosporno je da su dijelovi toga romana vrhunski. To su prihvatili svi, ali nekima to nije bilo dovoljno, naprosto im se nije svidio.
Kako dijelovi nisu srasli u cjelinu jednima, drugima je djelo harmonično, inspirativno i zanimljivo.
Stoličina zbirka priča sve je ono što Koščecov roman nije. Kratka forma, crtica, aforizam, dosjetka isto nije „sjela“ svima. Zbirku smo prozvali „djelcem“ i iako topao, šarolik i važan u svom pogledu na slojeve društva koji inače izmiču pažnji, zanimljiv i duhovit iz nekog je razloga većinu polaznika ostavio ravnodušnima. Osjećaj da se priče neće utisnuti u pamćenje, da se ponavlja i da ta forma statusa na društvenim mrežama nije književnost u punom smislu riječi, nije poljuljala ni digresija o kratkim formama od antike do danas.
Svi smo se složili da je lucidnost, okretnost i dinamika kojom se od običnoga i tužnoga u životu stvara minijature s podcrtanim stavom optimizma glavno obilježje „Blizine svega“.
Sastanak smo proveli u žustrom suprotstavljanju argumenata. S ova dva naslova dobili smo dva moguća ulaza u svijet književnog djela. Jedan roman s nizom eksperimentalnih rješenja, zavodljivom i zamršenom fabulom, osebujnim glavnim likom, izmjenama perspektive i jedan ulaz u skromno svjedočenje svakodnevice, nepretenciozne zapise o blizini svega.
Staša ARAS