Ususret 6. Danima medijske pismenosti, u organizaciji Dubrovačkih knjižnica u utorak, 18. travnja 2023. u Narodnoj knjižnici Grad održana je panel rasprava „Lijepa – online i/ili offline“. Na panelu su sudjelovali Silva Capurso, doktorica edukacijsko-rehabilitacijskih znanosti, savjetnica u Poliklinici za zaštitu mentalnog zdravlja djece i mladih Opće bolnice Dubrovnik, Toni Čeović, pokretač i urednik časopisa i portala Kult, organizator i voditelj Konovizije, Doris Jakić, knjižničarka u Dubrovačkim knjižnicama i fotografkinja i Andrea Oberan, sociologinja i voditeljica odnosa s javnošću u Dubrovačkim knjižnicama. Raspravu je moderirala knjižničarka Marjana Leventić.
Ideja za organizacijom panel rasprave na ovu temu došla je kroz ovogodišnji projekt “Ljepota na društvenim mrežama” koju organiziraju Djeca medija, a u svrhu povećanja razine medijske pismenosti kako bi se umanjio štetan utjecaj medijskih prikaza ljepote na samopredodžbu djece i mladih. Panel raspravu započeo je Toni Čeović koji je prije 17 godina pokrenuo časopis i portal Kult, stavljajući žene na naslovnicu časopisa, najčešće u donjem rublju ili u kupaćim kostimima. O tadašnjem vremenu u kojem se nisu koristile društvene mreže, Čeović je istaknuo: "Ogromna je razlika kada govorimo o vremenu za Kulta i sada. Tada nije bilo društvenih mreža, a Facebook se tek počeo pojavljivati. Uspoređivati Kult u sadašnjem okviru je nemoguće, tada je bilo vrijeme takve vrste novina.” U to vrijeme, kako kaže, nije bio problem pronaći modela za naslovnicu iako je takva fotografija bila svojesvrstan tabu, pogotovo u Dubrovniku. Također, smatra i da nije bilo predstavljanja određenog standarda ljepote, kao što je to slučaj danas. O predstavljanju ljepote u medijima ima podijeljeno mišljenje, tvrdeći da “svi mi želimo lijepo ispasti na fotografiji”, međutim veći problem predstavljaju društvene mreže na kojima se prikazuje savršen život koji nije realan.
Andrea Oberan se osvrnula na sociološku perspektivu gdje je predstavila istraživanje iz 2020. godine na koji način ljepota na društvenim mrežama utječe na mladu populaciju, na žene od 18 do 35 godina i na koje se sve načine promiče stereotip ljepote na Instagramu predstavljajući je tako kao “artikl na tržištu” koji se može kupiti i prodati. Također je ukazala i na problematiku koliko ljepota kao takva utječe na sve ostale sfere života, koliki utjecaj imaju “beauty influencerice” upravo radi svoje popularnosti na društvenim mrežama. Istraživanja su pokazala da ipak u većoj mjeri influencerice njeguju isključivo “izgled”,”materijalne vrijednosti”, a nešto manje, ali ipak ne i zanemarivo “životne vrijednosti” poput obitelji, prijateljstva i njege mentalnog i fizičkog zdravlja.
Silva Capurso se dotaknula psihološke perspektive i utjecaju promidžbe ljepote na mlade i njihovo mentalno i fizičko zdravlje. Kako bi prikazala nerealan svijet društvenih mreža, na prezentaciji je prikazala svoju fotografiju, s filterima i bez njih. Upravo taj nestvaran svijet društvenih mreža negativno utječe na mlade stvarajući tako razne poremećaje od anksioznosti, depresije do poremećaja prehrane, anoreksije i bulimije te gubitka nerealne slike o sebi. “Treba im govoriti, to što im je omogućeno da filterima ili manjim zahvatima promijene svoj izgled, ne znači da će biti sretniji ili zadovoljniji, uvijek će biti nečim nezadovoljni. O tome trebaju razmisliti kako bi bili zadovoljni onakvi kakvi jesu", istaknula je Capurso.
Doris Jakić, knjižničarka i fotografkinja pokrenula je projekt Woman by Doris na Instagramu koji se bavi boudoir fotografijom u kojem je naglasak na ljepotu i ženstvenost svakog tijela. Njene fotografije se ne provlače kroz filtere, ne uklanja nedostatke, već uvijek nastoji prikazati ljepotu svake žene kojih, kako kaže, nisu “uvijek svjesne dok ne vide rezultat fotografiranja”. Žene koje se odluče na ovakvu fotografiju najčešće imaju tridesetak godina, a primijetila je i da “mlađe žene imaju jako puno problema sa samopouzdanjem, u odnosu na žene od 45 godina”.”Na fotografijama ne diram strije, celulit... to su sve dijelovi našeg tijela koji pričaju priču i s razlogom su tu" - istaknula je Jakić.
U raspravi je sudjelovala i publika, a može se zaključiti da je ova tema uvijek aktualna te da je potrebno što više raspravljati i educirati djecu i mlade koji su najviše izloženi ovakvom sadržaju, upravo radi negativnih posljedica koje nerealan standard ljepote može imati na samopercepciju o vlastitom izgledu.
Nastavno na Dane medijske pismenosti, a vođeni sloganom "U ravnoteži - online i offline", Dubrovačke knjižnice organiziraju radionice za djecu (6-10) i roditelje: "Junaci - online i/ili offline". Radionice će se održati u utorak, 25. travnja 2023. u 18 sati u ogranku Lapad i u četvrtak, 4. svibnja 2023. u 17 sati u ogranku Cavtat. U kakvoj su vezi gladni vuk iz priče Uljuđeni vuk, autora Becky Bloom i Pascala Bieta s youtuberom Spidermanom i kakve veze to sve ima sa stvarnim životom sudionici će saznati na radionici.
Korištenjem jednostavnog modela analiziranja i vrednovanja medijskog sadržaja te povezivanjem istoga sa stvarnošću, cilj je ove radionice ohrabriti i potaknuti djecu i roditelje (neovisno o njihovim digitalnim vještinama) na kritički pristup medijskim sadržajima. Prijave za radionice primaju se putem e-maila na lapad@dkd.hr i cavtat@dkd.hr.
FOTO: Vedran Levi